Forumindex OVP
Ett svenskt forum för modeller!
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Malmö Brandkår - Projekt Bil 17 - Klar 8/2
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Planeringsstadiet, Byggnationen och Resultatet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-04 01:20:09    Rubrik: Malmö Brandkår - Projekt Bil 17 - Klar 8/2 Svara med citat

Ja... Där kan han ju sitta o glo... Någon brandbuss lär han inte hitta än. Endast fälgen är lackerad Wink

Känn er välkomna att följa bygget av en historisk och mycket ovanlig släckbil. Eller en släckbuss kanske man kan säga... Rätta benämningen 1947 var brandbuss.

Den kom till kåren redan 1940 och var i tjänst till 1963. Under 1950 talet byggdes den om för nya uppgifter. Jag kommer att bygga den som den såg ut 1947.

Bussen var en Volvo B20 och var identisk i karossformen med en vanlig buss. Rutor hade den förstås inte utan luckor som en adventskalender. Jag väntar på en bild hur den såg ut i aktern. Inget som dock hindrar byggstarten.

En bild på originalet kan jag visa. Den kommer från Malmö Brandkårs bildarkiv.




_________________
www.mbsr.n.nu


Senast ändrad av regenten den 2014-02-08 15:20:43, ändrad totalt 14 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lennart 28
Administratör/Moderator


Registreringsdatum: 23 maj 2013
Inlägg: 2690
Ort: Luleå

InläggPostat: 2013-12-04 06:22:05    Rubrik: Svara med citat

Ah , den där var fin Jonas. Blir intressant att få se dig bygga. Lycka till / Lennart
_________________
"Take attention at the small detail



http://indianklubben.org/index.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
STf
Gäst





InläggPostat: 2013-12-04 10:41:19    Rubrik: Svara med citat

Kul att du tar dig an de gamla modellerna. De har ju nästan fallit i glömska.
Till överst på sidan
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-04 10:47:48    Rubrik: Svara med citat

Tackar!

Denna gången har jag originalmåtten. Vi får se hur långt det räcker när det har blivit nedskalat till 1:43.

Lite mer info här: http://www.brandmuseumrsyd.se/malmo_fordon_motorfordon_2.htm
_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-05 16:26:38    Rubrik: Svara med citat

Gjorde en master men jag tyckte den blev så bra att jag behåller den. Det stora problemet är fronten som är böjd både våg och lodrätt.

Jag följt måtten strikt denna gången. Tycker kanske att den är några mm för smal. Enligt bilderna är den jättebred på en och smal på en annan.. Alltså är det som vanligt då Wink




_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lennart 28
Administratör/Moderator


Registreringsdatum: 23 maj 2013
Inlägg: 2690
Ort: Luleå

InläggPostat: 2013-12-05 19:12:04    Rubrik: Svara med citat

Det ser lovande ut Jonas. Om du delar upp fronten i sex lika stora delar, och bygger böjda spryglar bakom, kan du få böjarna åt alla håll. Så spacklar du bara lite i varje skarv och finputsar. Lennart
_________________
"Take attention at the small detail



http://indianklubben.org/index.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-05 23:41:17    Rubrik: Svara med citat

Lennart 28 skrev:
Det ser lovande ut Jonas. Om du delar upp fronten i sex lika stora delar, och bygger böjda spryglar bakom, kan du få böjarna åt alla håll. Så spacklar du bara lite i varje skarv och finputsar. Lennart


Tack Lennart!

Mina tankar gick också åt det hållet. Sidorutorna kommer jag att fräsa ut.

Nu ska jag först få färdig Magirusen (Stockholmspolisen) så att kunden kan få en lugn jul Very Happy
_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lennart 28
Administratör/Moderator


Registreringsdatum: 23 maj 2013
Inlägg: 2690
Ort: Luleå

InläggPostat: 2013-12-06 06:16:25    Rubrik: Svara med citat

Det blir säker bra i slutänden, brukar ju bli det / Lennart
_________________
"Take attention at the small detail



http://indianklubben.org/index.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L.tech
OVP Frälst


Registreringsdatum: 25 december 2007
Inlägg: 1783
Ort: skåne land

InläggPostat: 2013-12-07 13:04:40    Rubrik: Svara med citat

Kan man inte värma plasten försiktigt och böja den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-10 13:56:52    Rubrik: Svara med citat

Vi får hoppas det! Just nu tar jag en paus i från det hela. Om det visar sig att den är för smal kommer jag att öppna upp ena långsidan och bredda. Enligt måtten är den inte för smal. Jag förmodar att de måtten som står i registreringsbeviset innefattar skärmarnas utstickande placering.

Originalbredden är 214 cm som blir ca 4,97 cm i 1:43. Min ligger på exakt 5,1 cm och då är inte skärmkanterna medräknade. Dessa ligger ca 2 mm vardera, alltså totalbredd på 5,4 cm. Om jag hade tagit hänsyn till skärmarna så hade karossen blivit endast 4,6 cm bred och det hade sett smalt ut

Fundersam
_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-10 13:59:08    Rubrik: Svara med citat

L.tech skrev:
Kan man inte värma plasten försiktigt och böja den?


Jodå, visst kan man det! Evergreen plaster är dock väldigt böjbara utan värme.
_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Basse
Moderator


Registreringsdatum: 17 juni 2007
Inlägg: 4036
Ort: Karlstad; Värmland

InläggPostat: 2013-12-10 17:41:08    Rubrik: Svara med citat

De stora modelltillverkarna brukar ibland prata om att man inte alltid kan göra en modell exakt efter 1:1 förlagans mått.
Detta eftersom hjärnan uppfattar formen olika när man krymper ner det hela till en modell.

Kan det kanske vara så i detta fallet?

Blir nog dock lika bra som vanligt! Wink
_________________
/Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Lennart 28
Administratör/Moderator


Registreringsdatum: 23 maj 2013
Inlägg: 2690
Ort: Luleå

InläggPostat: 2013-12-10 17:57:29    Rubrik: Svara med citat

Det finns faktiskt nåt som kallas för" skala paradoxen" har stött på fenomenet många gånger.Sista exemplet var 840 modellen. skulle egentligen vara drygt 60 mm hög om jag minns rätt,enligt 1/1.Men jag tror den blev 5,2 , 5,7 någonting.Det är ett lustigt fenomen det där. Det flesta Volvo FH bilar är bra exempel om man börjar mäta på modeller i olika skalor . Första modellen jag kollade måtten på en gång var Hellers 32 Lansen. Den är för kort om jag minns rätt. Men ser riktigt bra ut ändå. Men det där fixar du Jonas /Lennart
_________________
"Take attention at the small detail



http://indianklubben.org/index.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-10 19:55:17    Rubrik: Svara med citat

Tack för uppmuntran o hjälp Very Happy

Man får, som vanligt, gå mycket på syn o känsla. När jag börjar med fönsterstolparna ser jag hur smalt/brett det blir. Den yttersta rutan följer med en bit runt hörnet så det kan avgöra lite.
_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-29 15:33:32    Rubrik: Svara med citat

God fortsättning på er!

Brandbussen har nu hittat sin form. Jag flyttande bakaxeln 7-8 mm bakåt samtidigt som jag förlängde bakändan med 10 mm. Jag är riktigt nöjd så här långt och allt känns bra inför jobbet med fönsterstolparna i fronten.

I fredags fick jag hem stegar från Plastruct. När det gäller sugslangarna så får det bli ett besök i sybehörsaffären Very Happy

Ytterligare ett Malmö-projekt kommer att startas upp idag.






_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lennart 28
Administratör/Moderator


Registreringsdatum: 23 maj 2013
Inlägg: 2690
Ort: Luleå

InläggPostat: 2013-12-29 17:58:57    Rubrik: Svara med citat

Rackarn"s Jonas, nu börjar det bli nåt /Lennart
_________________
"Take attention at the small detail



http://indianklubben.org/index.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-29 22:40:46    Rubrik: Svara med citat

Lennart 28 skrev:
Rackarn"s Jonas, nu börjar det bli nåt /Lennart


Ja, det känns så! Nu är skärmarna på den motsatta sidan också klara.
_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Göte
OVP Frälst


Registreringsdatum: 16 september 2009
Inlägg: 1852
Ort: förorten

InläggPostat: 2013-12-30 10:32:56    Rubrik: Släckbil? Svara med citat

Är det säkert att det inte var en släktbil med plats för alla brandkusinerna i Malmö då den är så bussig. En något udda blisom ser ganska opraktisk ut i funktionen jämfört med modernare snitt. Ser bra ut med ditt framnskridande i bygget, följer...

Göte
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
regenten
OVP Legend


Registreringsdatum: 08 maj 2007
Inlägg: 3368
Ort: Kristianstad

InläggPostat: 2013-12-30 11:57:03    Rubrik: Re: Släckbil? Svara med citat

Göte skrev:
Är det säkert att det inte var en släktbil med plats för alla brandkusinerna i Malmö då den är så bussig. En något udda blisom ser ganska opraktisk ut i funktionen jämfört med modernare snitt. Ser bra ut med ditt framnskridande i bygget, följer...

Göte


Haha! Säker kan man inte vara... Plats fanns ju! Idag blir det inget gjort. Bussen (Veolia) kallar Very Happy
_________________
www.mbsr.n.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lennart 28
Administratör/Moderator


Registreringsdatum: 23 maj 2013
Inlägg: 2690
Ort: Luleå

InläggPostat: 2013-12-30 17:20:35    Rubrik: Svara med citat

Menar du inte "Slakt bil Göte ? Det går ju in 18 Belgiska Ardenner i den där/Lennart
_________________
"Take attention at the small detail



http://indianklubben.org/index.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Planeringsstadiet, Byggnationen och Resultatet Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 1 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.68 sekunder att ladda.